Les branques de la família
Competència
- Social i CiutadanaObjectius generals
- Fomentar l'interés per la història de la pròpia família.- Situar el context familiar juntament amb la història de Palamós.
- Concebre la idea d'emigrant i immigrant.
- Situar històricament les emigracions i les seves raons.
Objectius específics
- Explorar els origens de la família.- Analitzar estadísticament la diversitat d'orgiens dels membres de la classe.
- Realitzar un arbre geneològic.
- Buscar informació sobre les emigracions a Palamós.
- Situar el context històric de les emigracions així com els "perquès".
Desenvolupament de l'activitat
Una foto de família podria ser la introducció a aquesta activitat, ja que, sovint, quan nombrem el terme família, ens passa pel cap els membres més propers i sobretot, en els nens i nenes de primària que encara no els costa situar la temporalitat històrica en el seu present.
És per això, que començarem amb la idea que té l'alumnat mateix de la seva pròpia família.
Els direm, a més, que portin escrit l'origen d'aquests membres familiars. Normalment, no cal indagar massa lluny per adonar-se que la gran majoria de persones no són originàries del lloc on resideixen actualment.
L'activitat s'organitzarà en dues sessions. Una per començar a crear l'arbre geneològic més proper i l'altre per ajuntar la informació que afegiran un cop l'hagin ampliat.
Sessió 1.
L'alumnat ha portat una foto familiar amb el lloc d'origen de cada membre. En dos mapes, un a nivell mundial i l'altre a nivell d'Espanya, situarem amb gomets de colors i formes diferents els diferents origens i els relacionarem mitjançant fletxes. Segurament ja sortirà una gran diversitat de llocs. Així que un cop haguem acabat, els demanarem que han de buscar informació sobre membres més llunyans i els direm d'on poden extreure-la: de l'Ajuntament, preguntant a familiars, etc.
Finalment confeccionarem un racó a l'aula on hi hagi informació històrica de les diferents èpoques i dels diferents llocs per tal d'adonar-se quin fou el context d'emigració o quina realitat van viure els diferents familiars o avantpassats de l'alumnat. Això, anirà contraposat amb la opinió i experiències pròpies dels membres familiars presents.
Sessió 2.
Acabarem de completar l'arbre geneològic i segons els origens diversos acabarem de compartir les diferents exeperiències viscudes. Aquesta activitat, segons el grup classe, fóra bo fer-la en grups cooperatius. A més, també seria molt interessant en algun cas convidar voluntariat de la comunitat a participar en aquesta activitat i qui sap, potser acaba sortint una didàctica interessant per fer a nivell de centre: Un mapa gegant on tothom pogués marcar els seu recorregut originari i així, adonar-nos de quina és la realitat dels habitants de Palamós.
Finalment, en forma de redacció individual, l'alumnat haurà de sintetitzar la seva experiència durant el treball realitzat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada